تصویربرداری توموگرافی نوری روشی برای تشخیص خطرناک ترین عارضه ی دیابت

برای بسیاری ازبیماران دیابتی، نظارت وکنترل بیماری دیابت چیزی بالاتر از اندازگیری قند خون و تزریق انسولین است. این کار از طریق نظارت مداوم بر عوارض این بیماری بر بدن بیمار صورت می گیرد.

 ابزار تشخیص نوری جدید، ابداعی توسط محققین دانشگاه کلومبیا است که در مجله ی  (Aug.30) Biomedical optics Expressمعرفی گردید. این روش بزودی به تشخیص  و نظارت بر یکی از جدی ترین عوارض دیابت یعنی بیماری عروق محیطی (PAD)کمک خواهد نمود.

دربیماری PAD، شریانها به دلیل تجمع پلاک تنگ شده ودر نتیجه جریان خون کافی به اندام های انتهایی نمی رسد وخطر حمله ی قلبی وسکته را درفرد افزایش می دهد.

این تکنیک جدید غیر تهاجمی که به نام تصویربرداری توموگرافی نوری منتشر دینامیک (DDOT)  معروف است با استفاده از نور near-infrared(نورمادون قرمز نزدیک) نقشه ی غلظت هموگلوبین را در بافت نشان می دهد.

این نقشه میزان عبور جریان خون به دست و پای بیماران را مشخص می کند.

پرفسور Hielscher  می گوید: درحال حاضر، روش های خوبی برای ارزیابی و نظارت بر بیماری عروق محیطی در بیماران دیابتی وجود ندارد.

به گفته ی دکتر shrikhandeبیمارانی که به بیماری PADمبتلا هستند درهنگام راه رفتن درد شدید پا که به آن (لنگش) claudicationمی گویند را تجربه کرده اند هنگامیکه این بیماری پیشرفت می کند این درد حتی در زمان استراحت نیز ادامه می یابد.

 درمرحله ی حاد این بیماری زخم ها یا جراحت هایی در پای این بیماران ایجاد می شود که بهبود وترمیم نشده و سبب مرگ سلولی  و گانگرن می شود که تنها راه حل آن قطع عضو است. به همین علت تشخیص بیماری PADدرمراحل اولیه از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا می توان با استفاده از دارو و تغییر درشیوه ی زندگی، این بیماری را متوقف نمود.

پرفسور مایکل خلیل می گوید: ما با موفقیت از تکنیک DDOTبرای تشخیص بیماری عروق محیطی در اندام های انتهایی استفاده کردیم . یکی از دلایل اصلی امیدواری به روش DDOTبرای تشخیص و نظارت بر بیماری PADاینست که در این روش بر خلاف روش های دیگر ، نقشه ی غلظت اکسی ، دی اکسی هموگلوبین و هموگلوبین کل را در پا میتوان مشاهده نمود و ناحیه ی دچار عارضه را شناسایی و در صورت نیاز با تداخلات ضروری بیمار را تحت درمان قرار داد.

 پرفسور Hielscherمی گوید: ابزار دقیقی که تصویر سریعی را برای مشاهده ی حجم خون درطول زمان درپاسخ به محرک برای شما ایجاد نماید، ابزار بسیار ارزشمندی است که برای مثال برای شناسایی فشار انسداد کاف بکار می رود.

به منظور نقشه برداری و نظارت بر وجود هموگلوبین (پروتئینی که اکسیژن را درخون حمل می کند)، نور قرمز ونزدیک به مادون قرمز را با زوایای مختلف به اطراف ناحیه ای که در مورد بیماری شریانی مشکوک هستیم ،می تابانیم. این طول موج بخصوص از نور، یا جذب و یا پراکنده می شود که این مسئله بستگی به غلظت هموگلوبین موجود در آن ناحیه دارد.

 چون نور توسط هموگلوبین جذب می شود و از آنجائیکه هموگلوبین پروتئین اصلی خون است، ما برای داشتن تصویری از غلظت خون در پا نیازی به ماده ی حاجب نداریم. ماده ی حاجب خطر از دست رفتن کلیه ها را در برخی موارد بالا می برد، بنابراین توانایی تشخیص و نظارت درتصویربرداری پیشرفت بسیار بزرگی محسوب می شود.

از آنجائیکه بیش از 8 درصد از جمعیت جامعه را افراد مبتلا به دیابت تشکیل می دهند، این ابزار تشخیصی روش بسیار ساده تری برای تشخیص و نظارت بر بیماران دیابتی مستعد ابتلا به بیماری عروق محیطی در آینده می باشد.

دکتر خلیل، پرفسور Hielscherوهمکارانشان امیدوارند این ابزار تشخیصی را تا 3 سال دیگر به بازار وکلینیک های تشیخصی ارائه دهند.

 منبع: www. sciencedaily.com / releases/2012/08/120830130005.htm